X
تبلیغات
بیماری ای بی اس IBS

بیماری ای بی اس IBS
سندروم روده تحریک پذیر ای بی اس IBS

گرمایِ خورشید کلافه ام  کرده است

به زمین  باز می گردم

در رودخانه ای   فرود  می آیم

از  من    آرام تر    است

 

آرام  می شوم

نگاهش  می کنم

 

دلم   می خواهد  بمانم

دلم   می خواهد   برکه    باشم

دلم می خواهد  سرچشمه ی  این  رودخانه   باشم

 



[ پنجشنبه چهاردهم فروردین 1393 ] [ 18:11 ] [ عاطفه ]

گاهی  دلمان   چیزی  می خواهد  که  نباید  بخواهد  .

در چنین   " گاه هایی "     ما  ضربه ای   بر  دهانش  می زنیم   و   می گوییم  :

" دل جان   ،  خفه  شو   "

اما  ، 

گویا   مدتهاست   تنبیه بدنی    بی اثر  گشته است ! 

 

[ یکشنبه هجدهم اسفند 1392 ] [ 22:33 ] [ عاطفه ]

نیش خندها    لبانِ تازه تری   می جویند

و  چندان که   از جست و جویِ بی حاصل   باز می مانند

به  لبانِ ما   باز می آیند .

 

                                                                                احمد شاملو

[ چهارشنبه هفتم اسفند 1392 ] [ 23:0 ] [ عاطفه ]

با   درودی   به  خانه   می آئی   و

                                                 با   بدرودی

                                                                خانه   را   ترک   می  گویی  .

 ای   سازنده  !

                     لحظه ی عمرِ من  

                                      به  جز    فاصله ی میانِ  این   درود   و بدرود    نیست  ...

 

 

                                                                        احمد شاملو _ آیدا در آینه

[ جمعه بیست و پنجم بهمن 1392 ] [ 11:25 ] [ عاطفه ]

 

مردی متوجه شد که گوش همسرش سنگین شده وشنوایی اش کم شده است...

به نظرش رسید که همسرش باید سمعک بگذارد ولی نمی دانست این موضوع را چگونه با او درمیان بگذارد. به این خاطر نزد دکتر خانوادگی شان رفت و مشکل را با او درمیان گذاشت.دکتر گفت: برای اینکه بتوانی دقیقتر به من بگویی که میزان ناشنوایی همسرت چقدر است، آزمایش ساده ای وجود دارد.

 این کار را انجام بده و جوابش را به من بگو...ابتدا در فاصله 4 متری او بایست و با صدای معمولی ،مطلبی را به او بگو. اگر نشنید، همین کار را در فاصله 3 متری تکرار کن. بعد در 2 متری و به همین ترتیب تا بالاخره جواب بدهد آن شب همسر آن مرد در آشپزخانه سرگرم تهیه شام بود وخود او در اتاق پذیرایی نشسته بود. مرد به خودش گفت:

 الان فاصله ما حدود 4 متر است. بگذار امتحان کنم.

 سپس با صدای معمولی از همسرش پرسیدعزیزم ، شام چی داریم؟» جوابی نشنید بعد بلند شد ویک متر به جلوتر به سمت آشپزخانه رفت و همان سوال را دوباره پرسید و باز هم جوابی نشنید. بازهم جلوتر رفت و به در آشپزخانه رسید. سوالش را تکرار کرد و بازهم جوابی نشنید. این بار جلوتر رفت و درست از پشت ,همسرش گفت: «عزیزم شام چی داریم؟»

  و همسرش گفتمگه کری؟!» برای چهارمین بار میگم: «خوراک مرغ»!

 حقیقت به همین سادگی و صراحت است.

 مشکل، ممکن است آن طور که ما همیشه فکر میکنیم در دیگران نباشد؛ شاید در خودمان باشد.

[ چهارشنبه دوم بهمن 1392 ] [ 16:17 ] [ عاطفه ]

کسي مرا به آفتاب
معرفي نخواهد کرد
کسي مرا به ميهماني گنجشک ها نخواهد برد
پرواز را بخاطر بسپار
پرنده مردني ست 
فروغ فرخزاد

[ پنجشنبه بیست و ششم دی 1392 ] [ 21:57 ] [ عاطفه ]
قِصه ای نیست ,

                     فقط ... گاه و بیگاه ... نمِ اشکی ست ,

                                                  لبخندی ست ,

                                                  دغدغه ای ست ,

                                                                        میرا و گذرا ... .

ثباتی نیست ,

رویایی نیست ,

نظاره ی بی اراده گی و رخوت است ...

                                                     و دیگر هیچ .

 

روزگاریست که انگار ,  ناچیز بودن عادت شده است ,

از حضیض ترین نقطه به اوج نگریستن , زهرخندی نثارِ همه ی ناتوانی ها کردن , پذیرفتن ... و ادامه دادن ... .

 

غوطه ور در منجلابِ سستی , بی تفاوتی , بی حسی ...

گذشتن , نگریستن , نخواستن ...

                                                    روزهای باطل !

...

روزگاریست !!!

...

آن هنگام که شوق در انسان می میرد , حیاتِ نباتی آغاز می شود ,

 همان لحظه ای که از یاد می بریم  " تپش "   چقدر با    " ضربان "   فرق دارد

درست همان لحظه ... .

...

[ شنبه چهاردهم دی 1392 ] [ 20:10 ] [ عاطفه ]


به اضطراب خودتان حمله کنيد!

 ورزش منظم: مطالعات علمي، بارها ارتباط بين ورزش و کاهش استرس را اثبات کرده‌اند. فعاليت بدني باعث آزاد شدن اندورفين در مغز مي‌شود و اندورفين‌، احساس نگراني و اضطراب را کم مي‌کند. اما براي شروع، ورزش‌هاي سنگين مناسب نيستند؛ چون فشار بيش از حدي به بدن وارد مي‌کنند که باعث ايجاد احساسي ناخوشايند مي‌شود و گاهي باعث مي‌شود قيد ورزش را بزنيد.

 

حذف کافئين: کافئين در نوشيدني‌هايي مثل قهوه، چاي، نوشابه‌هاي سياه و همچنين در شکلات به مقدار زيادي وجود دارد و مي‌تواند علايمي شبيه به حمله اضطرابي در بدن ايجاد کند يا باعث تشديد علايم اضطراب ‌شود.

 

کاهش کربوهيدرات: کربوهيدرات‌ها (قندها) موجب تشديد اضطراب مي‌شوند و تحريک‌پذيري بدن نسبت به محرک‌هاي خارجي را افزايش مي‌دهند. در نتيجه، حملات اضطرابي بيشتر به‌وجود مي‌آيد. پس قند و شکر کمتري مصرف کنيد تا آرامش‌تان حفظ شود.


مصرف ويتامين‌ها: ويتامين C نقش مهمي در کاهش استرس‌ دارد. ويتامين B هم باعث بهبود عملکرد سيستم عصبي مي‌شود.

 

مصرف امگا3: محققان مي‌گويند مصرف روغن ماهي و انجام فعاليت بدني منظم در کنار هم به اندازه استفاده از داروهاي ضدافسردگي در درمان اين بيماري موثرند. از آنجا که اضطراب و افسردگي معمولا زمينه‌هاي مشترکي دارند، مصرف امگا3 توسط افراد مبتلا به «اضطراب بيش از حد» مي‌تواند مفيد باشد.

 

 

فعاليت ذهني: هيچ چيزي بدتر از اين نيست که تمام روز بنشينيد و در مورد حمله‌هاي اضطرابي خود فکر کنيد و غصه بخوريد. به جاي اين کار بايد برنامه روزانه خود را از فعاليت‌هاي مختلف پر کنيد، به خصوص فعاليت‌هاي عملي که باعث تحرک شما مي‌شوند.

استفاده از پارادوکس‌ها: دکتر ويکتور فرانکل در يکي از کتاب‌هاي روان‌شناسي خود مي‌نويسد: «پسربچه‌اي که لکنت زبان داشت در حال دزدي از مغازه‌اي بود که مغازه‌دار او را ديد و دستگيرش کرد. پسربچه با خودش فکر کرد چون من لکنت زبان دارم، احتمالا مغازه‌دار دل‌اش براي من مي‌سوزد و آزادم مي‌کند. پس شروع کرد به خواهش و تمنا اما در کمال ناباوري همه جملات کاملا سليس و روان ادا مي‌شدند و هر چه‌قدر پسربچه سعي مي‌کرد، نمي‌توانست با لکنت زبان صحبت کند!» اين همان قضيه پارادوکس است. اگر در مواجهه با اضطراب به خودتان بگوييد که اين بار بدترين حمله اضطرابي به سراغ شما آمده، ماجرايي شبيه همين قصه اتفاق خواهد افتاد، يعني اگر اضطراب را بپذيريد و وحشتي از آن نداشته باشيد، علايم از بين مي‌روند؛ يعني ترس شما باعث تشديد اضطرا‌ب‌تان مي‌شود.

 

جادوي کلمات: هميشه با صداي بلند به خودتان بگوييد فردي قوي هستيد و از زندگي لذت مي‌بريد. عادت نکنيد در هر جمعي فقط از احساسات بد و منفي‌تان صحبت کنيد؛ چون همين‌ها ناخودآگاه در مغز شما جاي مي‌گيرند و باعث بروز احساسات منفي مي‌شوند.


مواجهه با استرس‌: شروع حمله اضطرابي را در خودتان بشناسيد و خودتان را در معرض آن قرار دهيد. اين کار در ابتدا باعث افزايش ترس و اضطراب مي‌شود اما نهايتا اثر بسيار خوبي دارد. کم‌کم عوامل استرس‌زا براي شما عادي مي‌شوند و روش برخورد با آنها را ياد مي‌گيريد.

 

نگران نباشيد: اضطراب به هر حال احساسي گذراست. قبول کنيد که شما فرد مضطربي هستيد و اجازه بدهيد بقيه زندگي مسير خودش را طي کند. به خودتان بگوييد: «مهم نيست که الان مضطرب هستم چون اين بار هم مثل دفعات قبل مي‌گذرد.»

منبع:سلامت

[ جمعه هشتم آذر 1392 ] [ 0:0 ] [ عاطفه ]

تمام ِ تعلقم هم که باشی، روزی ترکت خواهم کرد.

آن روز - در خاک - به یادت خواهم بود.

 

[ یکشنبه بیست و ششم آبان 1392 ] [ 9:25 ] [ عاطفه ]

دور  گردون  گر  دو  روزی  بر مراد ما نرفت     دائما یکسان نباشد  حال دوران  غم مخور

هان مشو نومید چون واقف نئی از سرّ غیب  باشد اندر پرده بازیهای پنهان غم مخور

                                                                                                                                 (حضرت حافظ )

[ پنجشنبه شانزدهم آبان 1392 ] [ 19:54 ] [ عاطفه ]
درباره وبلاگ
امکانات وب